یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: روزانه 110 نفر و سالانه سه هزار و 300 نفر در کشور به دلایل مختلف دچار معلولیت می شوند.

دکتر ابهری: روزانه 110 نفر در کشور معلول می شوند

سلامت نیوز: یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: روزانه 110 نفر و سالانه سه هزار و 300 نفر در کشور به دلایل مختلف دچار معلولیت می شوند.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: با توجه به افزایش آمار معلولیتها و بی توجهی به اصل پیشگیری در این زمینه، روزانه 110 نفر به علت های زایمان نادرست، تصادفات جاده ای، سقوط از بلندی و برخی از جراحی ها دچار معلولیت های فیزیکی می شوند در این میان نقش ارگو مکانیک در بعضی از خودروها نیز باعث تشدید این فرایند می شود.

وی گفت: از آنجا که فقط سازمان بهزیستی مسئولیت مستقیم پاسخگویی به معلولین را دارد تنوع وظایف و تعدد خدمات و همچنین محدودیت امکانات باعث می شود که بعضی از معلولان از دریافت خدمات لازم محروم بمانند.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: مناسب سازی نشدن شهرها برای رفت و آمد، ضعف دسترسی به امکانات شهری مانند اتوبوس، مترو، تلفن عمومی و ... باعث شده بخش اعظمی از این افراد دچار افسردگی روحی و نا امیدی شوند.

وی با اشاره به اینکه سالانه 3300 نفر به تعداد معلولان افزوده می شود، گفت: تشکل های غیر دولتی نیز نتوانسته اند به طور مطلوب از حقوق آنان دفاع کند.

به گفته ابهری، آموزش و پیشگیری قبل از ازدواج، نظارت به صنعت خودروسازی برای تولید خودروهای استاندارد و همچنین عرضه خودروهای مناسب برای معلولان و آموزشهای لازم به خانواده ها، تقویت امکانات بهزیستی، برنامه های کوتاه مدت برای همراهی با این قشر می باشد.

وی گفت: تنوع معلولیت های غیر فیزیکی مانند کم بینایی و کم شنوایی، سندروم دان، اوتیسم و ضعف گویایی موجب گستردگی رسیدگی تخصصی به معلولین شده است.

این متخصص علوم رفتاری افزود: کمبود مدارس لازم برای آموزش و همچنین فقدان امکانات مطلوب برای اشتغال باعث شده خانواده های دارای فرزند معلول علاوه بر غصه معلولیت، متحمل هزینه های اضافی نیز شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha